Η τραγωδία της ελληνικής εκπαίδευσης

Μια από τις λιγότερο ορατές αλλά σοβαρές συνέπειες της οικονομικής κρίσης, είναι ότι η ελληνική εκπαίδευση έχει γίνει μια από τις πιο άνισες στις χώρες του ανεπτυγμένου κόσμου.

Η δημόσια εκπαίδευση στην Ελλάδα έχει πληγεί λόγω της μείωσης δαπανών που έχει επιβληθεί ως προαπαιτούμενο για τη συμφωνία διάσωσης.

Στην πράξη, τα τελευταία 30 χρόνια οι μαθητές καταφεύγουν σχεδόν αναγκαστικά στη λύση των ακριβών ιδιαίτερων μαθημάτων προκειμένου να περάσουν τις, διάσημης δυσκολίας, Πανελλήνιες εξετάσεις για να μπουν στο Πανεπιστήμιο.

Αλλά με την άνοδο της ανεργίας και τις περικοπές των μισθών, πολλές φτωχές και μικρομεσαίες οικογένειες δυσκολεύονται να έχουν πρόσβαση σ’αυτήν την έξτρα εκπαίδευση.

Σύμφωνα με μια έκθεση του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ (WEF) τον Σεπτέμβριο του 2015, η Ελλάδα καταλαμβάνει την τελευταία θέση ανάμεσα στις 30 ανεπτυγμένες οικονομίες στον τομέα της εκπαίδευσης, λόγω των στενών σχέσεων ανάμεσα στις επιδόσεις των φοιτητών και το εισόδημα των γονιών τους.

Το εκπαιδευτικό σύστημα της Ελλάδας έχει σχεδιαστεί με βάση την αρχή της ισότητας.

Το άρθρο 16 του Συντάγματος εγγυάται τη δωρεάν εκπαίδευση σε όλα τα επίπεδα και η είσοδος στο Πανεπιστήμιο γίνεται αποκλειστικά βάσει των αποτελεσμάτων στις Πανελλήνιες εξετάσεις.

Αλλά η χαμηλής ποιότητας παροχή εκπαίδευσης σε κάποια δημόσια σχολεία στην Ελλάδα και η δυσκολία των Πανελλήνιων εξετάσεων, έχουν οδηγήσει στη δημιουργία ενός παράλληλου συστήματος εκπαίδευσης, των γνωστών μας φροντιστηρίων.

Το 2008, τη χρονιά πριν την κρίση, οικογένειες με παιδιά στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση ξόδευαν περισσότερα από 950 ευρώ το μήνα για φροντιστήρια, ένα ποσοστό που αντιστοιχεί στο 20% περίπου των μηνιαίων οικογενειακών δαπανών, μεγαλύτερο από οποιασδήποτε άλλης ευρωπαϊκής χώρας.

Μια έρευνα το 2005 έδειχνε ότι οι πλουσιότερες οικογένειες στην Ελλάδα, πλήρωναν, σχεδόν, τέσσερις φορές περισσότερα δίδακτρα για την εκπαίδευση των παιδιών τους απ΄ότι οι φτωχότερες οικογένειες.

Με το μέσο όρο των εισοδημάτων να έχει μειωθεί κατά 1/3 και την ανεργία να ξεπερνά το 25%, είναι πιθανό ότι η διαφορά αυτή έχει αυξηθεί.

Παράλληλο σύστημα
Το σύστημα των φροντιστηρίων υπάρχει εδώ και δεκαετίες και μια από τις προεκλογικές δεσμεύσεις του ΣΥΡΙΖΑ ήταν να αλλάξει τη φορολόγηση στην ιδιωτική εκπαίδευση που είχε συμφωνηθεί με τους δανειστές τον Ιούλιο.

Υπολογίζεται ότι 37.000 καθηγητές διδάσκουν σε φροντιστήρια, ενώ πολλοί από αυτούς διδάσκουν και σε δημόσια σχολεία. Σε κάποιες περιπτώσεις, οι μαθητές διδάσκονται από τους ίδιους καθηγητές στο σχολείο και στο φροντιστήριο, κάτι που, όπως είπε ηΕυρωπαϊκή Επιτροπή, δημιουργεί «ανώμαλα κίνητρα».

Όπως δηλώνει ο κ. Αρ. Χατζής, καθηγητής Νομικής και Οικονομικών στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, η απώλεια ταλαντούχων φοιτητών από φτωχές οικογένειες, συνδυασμένη με την μετανάστευση περισσότερων από 200.000 φοιτητές σε Πανεπιστήμια του εξωτερικού, συνιστά μια «καταστροφική απώλεια ανθρωπίνου δυναμικού» η οποία θα μπορούσε να παρεμποδίσει την μακροπρόθεσμη οικονομική ανάκαμψη της Ελλάδας.

Ο καθηγητής κ. Πάνος Τσακλόγλου, ο οποίος έχει διεξάγει έρευνες σχετικά με την ανισότητα στην Ελλάδα, λέει ότι η εκπαίδευση θα έπρεπε να ήταν προτεραιότητα.

«Η εκπαίδευση είναι ο πιο σημαντικός παράγοντας καθορισμού της κατανομής εισοδήματος και επηρεάζει την πιθανότητα φτώχειας», αναφέρει.

Αλλά ο κ. Τσακλόγου, πιστεύει ότι η κρίση χρέους θα μπορούσε να γίνει καταλύτης αλλαγής.

«Μέχρι στιγμής η πολιτική βούληση έλειπε. Αλλά με τα σχολεία να κλείνουν λόγω έλλειψης χρηματοδότησης, η Ελλάδα ίσως αναγκαστεί να στήσει το εκπαιδευτικό σύστημα με έναν πιο αποδοτικό τρόπο».

Πηγή: www.bbc.com

Facebook Comments
1,883 προβολές
X
+